De LEI-code (Legal Entity Identifier) is een alfanumerieke code van 20 tekens die juridische entiteiten wereldwijd eenduidig identificeert . De LEI is uniek, permanent, consistent en draagbaar voor elke entiteit of platform waarmee het wordt beheerd. Wie moet de LEI-code hebben?Vanwege MiFIR Verordening (Europese Verordening Nr 600/2014 van 15 th mei op de markten voor financiële instrumenten en tot wijziging van Europese Verordening Nr 648/2012), alle rechtspersonen die in de financiële markten opereren nodig hebben. Bijvoorbeeld banken en financiële bedrijven, beursgenoteerde entiteiten, entiteiten die aandelen, schulden of effecten uitgeven, entiteiten die aandelen of schulden verhandelen, en entiteiten die dergelijke financiële activa of effecten kopen of verkopen. Wanneer heb je het?Twee belangrijke datums: November 1 st , 2017 : klanten die werken met derivaten (hetzij georganiseerde markten of OTC) en de uitwisseling van effecten. Januari 3 rd , 2018 : klanten die werken met aandelen (bijvoorbeeld aandelen, ETF’s, warrants.) En vastrentende effecten (zoals obligaties, promessen, enz.) Hoe het kan worden verkregen?Voor Spaanse entiteiten moet u erom vragen in de ” Registro Mercantil ” door een reeks gegevens met betrekking tot de entiteit in een aanvraag in te vullen via de openbare website die moet worden vastgelegd, en u krijgt een aanvraagdocument dat moet worden ondertekend door de vertegenwoordiger en ingeleverd bij de Registro Mercantil. De maximale termijn om deze te verkrijgen is 15 dagen en moet jaarlijks worden vernieuwd. De kosten bedragen 100 euro + btw voor de emissie en 50 euro + btw voor de jaarlijkse verlenging. |
